[ home ] [ volume 2, issue 1, spring 2007 ] 
blue-turns-grey
twee handen
robert creeley
♦  Robert Creeley (1926-2005) was één van de meest invloedrijke Amerikaanse dichters van de 20e eeuw. Met bundels als 'For Love, Words en Pieces', en als hoofdredacteur van de 'Black Mountain Review' stond hij (samen met Charles Olson) aan de wieg van de herwaardering van William Carlos Williams en vooral Ezra Pound als grondleggers van het Amerikaanse modernisme. Creeley's oeuvre laat zich omschrijven als autobiografisch, persoonlijk, intiem, maar is nooit confessioneel en is altijd tegelijkertijd een groot experiment in taal. Creeley is door deze unieke combinatie van eigenschappen tegelijk groot geworden als poet's poet en als people's poet, en is door deze dubbelrol de natuurlijke opvolger van Emily Dickinson en William Carlos Williams.
In de volgende editie van blue-turns-grey een uitgebreidere introductie van vertaler Joost Baars, alsmede nog een aantal vertaalde gedichten.
Joost Baars (1975) is dichter en werkt bij de stichting 'Perdu' in Amsterdam. Hij publiceerde poëzie en essays in 'Revolver', 'Pampus', 'Krakatau', 'Nymph' en 'Lava', en maakt radio over cultuur bij 'Radio PingPong'.


♦  website: www.joostbaars.nl